سیستم مدیریت کیفیت که اغلب QMS نامیده میشود، به عنوان یک سیستم رسمی تعریف شده که فرآیندها، رویهها و مسئولیتهای دستیابی به سیاستها و اهداف کیفیت را مستند میکند. این سیستم به هماهنگی و هدایت فعالیتهای سازمان برای تامین نیازهای مشتری و بهبود اثربخشی و کارآیی آن بهصورت مداوم کمک میکند. QMS باید مختص محصول یا خدماتی باشد که ارائه میدهید. بنابراین متناسب سازی آن با نیازهای شما بسیار مهم است.
ISO 9001: 2015، استاندارد بین المللی تعیین کننده الزامات سیستمهای مدیریت کیفیت، یکی از برجستهترین رویکردها برای این سیستم است.
سیستم: مجموعه ای از فرآیندها مرتبط با یکدیگر که منجر به تولید محصول یا ارائه خدمات می شود
مدیریت: عبارت است از برنامه ریزی، ساماندهی، هدایت و کنترل
کیفیت: کیفیت تعاریف مختلفی دارد اما از دید استاندارد، کیفیت یعنی برآورده شدن خواسته ها و الزامات (الزامات قانونی، الزامات مشتری، الزامات استاندارد و ...)
سيستم مديريت كيفيت سيستمی است جهت تعيين خط مشي ، اهداف، فرآیندها، رویهها و روشهای دستيابي به آن هدف جهت هدايتوكنترل سازمان از نظر كيفيت.
در واقع مي توان گفت با مديريت سيستماتيك كيفيت در يك سازمان ميتوانيم به بهبود كيفيت برسيم و اين يعنی سيستم مديريت كيفيت.
یادگیری MR.ISO یکی از برجستهترین رویکردها برای این سیستم است. |
مزایای سیستمهای مدیریت کیفیت
پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت بر هر جنبه از عملکرد سازمان تاثیر میگذارد. از مزایای سیستم مدیریت کیفیت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تامین نیازهای مشتری که به ایجاد وفاداری در مشتری کمک میکند. در نتیجه منجر به افزایش مشتری و فروش بیشتر میشود.
- تامین نیازهای سازمان که موجب ارائه محصولات و خدمات با روشی مقرون به صرفه میگردد. بنابراین رشد و سودآوری نیز افزایش مییابد.
- کاهش ضایعات
- جلوگیری از اشتباهات
- کاهش هزینهها
- تسهیل و شناسایی فرصتهای آموزشی
- جذب کارکنان
- بهبود فرآیندها
- تنظیم جهتگیری سازمان
بخشی از دوره مستر ایزو :
سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO 9001 چیست؟
ISO 9001 مجموعهای از الزامات شناخته شده بین المللی برای ایجاد قوانین، سیاستها، فرایندها و رویهها برای ارائه محصولات و خدمات متناسب با نیازهای مشتری و بهبود رضایت مشتری است. استاندارد سیستم مدیریت کیفیت توسط سازمان بین المللی استاندارد و توافق کشورهای عضو این سازمان تدوین میشود تا بتواند در سطح بینالمللی به رسمیت شناخته شود و به عنوان استانداردی برای فرآیندهای مورد استفاده در سراسر جهان پذیرفته شود. در حقیقت ISO 9001: 2015 شناخته شدهترین استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در جهان است.
سایر استانداردهای مربوط به سیستمهای مدیریت کیفیت عبارتند از: سایر سریهای ISO 9000 (شامل ISO 9000 و ISO 9004)، سری ISO 14000 (سیستمهای مدیریت محیط زیست)، ISO 13485 (سیستمهای مدیریت کیفیت دستگاههای پزشکی)، ISO 19011 (مدیریت حسابرسی) ISO / TS 16949 (سیستمهای مدیریت کیفیت محصولات مرتبط با خودرو).
چرا QMS مهم است؟
QMS از این جهت دارای اهمیت که شامل کلیه فعالیتهایی است که سازمان برای تهیه محصولات و خدمات متمرکز بر مشتریان انجام میدهد و این دلیل فعالیت سازمان میباشد. QMS که شامل فرایندهای لازم برای رسیدن به این هدف است، به شما کمک میکند تا نتایج مداوم را به مشتریان و سایر سهامداران خود ارائه دهید. این امر موجب پیشرفت و رشد شما میشود. به همین دلیل، توصیه میشود QMS را براساس الزامات استانداردی که به عنوان تامینکننده فرآیندهای قابل قبول مورد توافق برای اطمینان از رضایت و بهبود مشتری شناخته شده است، ایجاد کنید.
ایجاد و اجرای QMS
قبل از ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت، سازمان شما باید فرآیندهای متصل و چندمنظوره مختلف را شناسایی و مدیریت کند. این موجب میشود تا از رضایت مشتری اطمینان حاصل شود. طراحی QMS باید تحت تاثیر اهداف مختلف، نیازها، محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان باشد. این ساختار تا حد زیادی بر اساس چرخه برنامهریزی- انجام- بررسی- اقدام (PDCA) صورت میگیرد و امکان بهبود مداوم محصول و QMS را فراهم میکند. مراحل اساسی برای پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت به شرح زیر است:
طراحی و ساخت
بخشهای طراحی و ساخت به منظور توسعه ساختار QMS، شامل فرایندها و برنامههای آن برای پیادهسازی هستند. مدیریت ارشد باید بر این بخش نظارت داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که نیازهای سازمان و نیازهای مشتریان نیروی محرکه توسعه سیستمها هستند.
استقرار
با تقسیم هر فرآیند به زیرفرآیند و آموزش کارکنان در مورد اسناد، ابزارها و معیارها، استقرار بهتر صورت میگیرد. همچنین استفاده از اینترانتهای شرکت به طور فزایندهای به استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت کمک خواهد کرد.
کنترل و اندازه گیری
کنترل و اندازهگیری دو زمینه ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت است که عمدتا از طریق ممیزیهای منظم انجام میشود. مشخصات از یک سازمان به سازمان دیگر بسته به اندازه، خطرات بالقوه و تاثیرات محیطی بسیار متفاوت است.
بررسی و بهبود
هر فرایندی را بسته به هدف، اثربخشی و کارایی آن بررسی کنید. سپس نتایج حاصله را بهم متصل کرده و بهترین روشها و فرآیندها را براساس دادههای جمعآوری شده، طراحی نمایید.
جهت مطالعه مقاله ممیزی و بازرسی کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله تضمین کیفیت کلیک کنید.
جهت مطالعه مقاله ارزیابی کار و زمان کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید