تضمین کیفیت

مجموعه‌ای از برنامه‌ریزی‌ها و نظارت‌ها و ممیزی های دقیق و بموقع است که بر اساس استانداردهای تعریف شده (بطور مثال ISO9001) تمامی مراحل تولید تا تحویل محصول را زیر نظر می‌گیرد و این اطمینان را به مشتری می‌دهد که محصول خریداری شده به طور کامل نیاز او را برطرف خواهد کرد. بیشتر تمرکز این واحد بر خروجی پروژه است اما با نظارت بر کل مراحل احتمال اشتباه و خطا به شدت کاهش می‌یابد. البته این مراحل بازبینی و ارزیابی به صورت مجزا از کنترل فرآیند تولید و توسط افراد دیگری انجام می‌شود و در واقع هدف از آن حفظ اعتماد مشتری و دادن ضمانت به وی با از بین بردن احتمال بروز خطا است. به عبارت دیگر تضمین کیفیت تمامی فعالیت‌های یک پروژه را از جنبه‌های مختلف بازاریابی، مالی، طراحی، تدارکات، ساخت، نصب، فروش و راه‌اندازی سازماندهی و کنترل می‌کند. البته وجود این واحد نمی‌تواند به طور حتم کیفیت محصولات را ضمانت کند اما با به‌کارگیری استانداردهای لازم از بروز خطا و مشکل احتمالی جلوگیری می‌کند.

تضمین کیفیت (QA) راهی برای جلوگیری از خطا و اشکالات پیش آمده در هنگام تحویل محصولات یا ارائه ی خدمات به مشتری است و تضمین کیفیت طبق گواهی ISO 9000 قسمتی از مدیریت کیفیت کالا در جهت ایجاد اطمینان از انجام الزامات کیفی است.


وظایف تضمین کیفیت

مهمترین مسئولیت‌هایی که مدیر یا مسئول این واحد بر عهده دارد عبارتند از:

  1. تهیه دستورالعمل‌ها و روش های اجرایی مورد نیاز و نظارت بر اجرای صحیح آن‌ها
  2. ارزیابی نیازهای مصرف کنندگان و برآورده کردن خواسته‌های آن‌ها جهت جلب رضایت مشتری
  3. بهره گیری از ابزار های مناسب جهت پیشگیری از خطا و ریسک ها
  4. انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد عدم تطابق نتایج و داده‌ها و پیگیری برای رفع آن‌ها
  5. برنامه‌ریزی برای کنترل و بازرسی اجرای محصول و ارزیابی کیفیت نهایی آن
  6. ارائه پیشنهاد و راهکارهایی برای جلوگیری از بروز خطای احتمالی
  7. نظارت بر روند اجرای کار و تطابق دادن آن با استانداردهای قابل قبول
  8. رسیدگی به شکایات مشتریان و بررسی واز بین بردن عوامل نارضایتی
  9. تایید محصول نهایی در صورت عدم مشاهده‌ی مغایرت
  10. بهینه سازی سیستم و فرآیندها


بطور مثال سیستم سازی یعنی چی ؟

سیستم سازی ساخت و بهینه‌سازی اجزای سیستم برای کارکرد بهتر است. یعنی از افراد بهتر، کاراتر و قوی‌تر استفاده کنیم، تمام فعالیت‌ها و فرایندهای کسب‌و‌کار را ثبت کنیم و اسنادی تهیه کنیم که هر کسی مطابق آن‌ها بتواند کسب‌و‌کار را پیش ببرد. همچنین از ابزار و تجهیزات بهتر و حرفه‌ای‌تر استفاده کنیم تا سیستم ما بهینه تر کار کند.

مثال : در بسیاری از شرکت‌ها دستورالعمل و روش های اجرایی مشخصی وجود ندارد ( نبود سیستم تضمین کیفیت)
مثلا شما باید یک دستورالعمل انبارش کالا داشته باشید. که هر زمان کارگر انبار می‌خواست کالاهای جدید را در انبار جایگذاری کند از قوانینی همچنون LIFO ، FIFO ، 5S و... باخبر باشد و بداند نحوه چیدمان کالاها به شکل است! یا حتی اگر نیاز به جستجوی سریع در انبار بود با چه شیوه ی اینکار را انجام دهد.

با سیستم سازی، شما میتوانید سیستم هایی را تعریف کنید که مشتریان بیشتری را به کسب و کار وارد کرده و مهمتر از آن فرآیندهایی را اجرایی نمایید که کسب و کارتان را برای مدیریت رشد و افزایش رضایت مشتریان آماده کند.

یکی از مزیت های شاخص سیستم سازی : نتایج متداول، سازگار و قابل تکرار ایجاد می کند.


تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت

تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت از نظر معنایی:

کنترل کیفیت : QC مجموعه ای از فعالیت ها برای اطمینان از کیفیت در محصولات است. فعالیت ها بر شناسایی نقص در محصولات واقعی تمرکز دارند.
تضضمین کیفیت : QA مجموعه ای از فعالیت ها برای اطمینان از کیفیت در فرآیندهای تولید محصولات است.

تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت از نظر تمرکز:

کنترل کیفیت : تمرکز QC به شناسایی (و اصلاح) نقص در محصول نهایی است. بنابراین کنترل کیفیت یک فرآیند واکنشی است.
تضمین کیفیت : تمرکز QA برای جلوگیری از نقص ها با توجه به فرآیند تولید محصول است. این یک فرآیند کیفیت پیشگیرانه است.

تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت از نظر هدف:

کنترل کیفیت : هدف QC شناسایی نقص ها پس از توسعه محصول و قبل از آن منتشر شده است.
تضمین کیفیت : هدف QA بهبود فرایندهای توسعه و آزمایش است تا زمانی که محصول در حال توسعه نباشد، نقص ها ایجاد نشود.

تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت از نظر چگونگی:

کنترل کیفیت : پیدا کردن و حذف منابع مشکلات کیفیت از طریق ابزار و تجهیزات به طوری که نیازهای مشتری به طور مداوم برآورده می شود.
تضمین کیفیت: ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت خوب و ارزیابی کفایت آن. ممیزی های سازگار با دوره های عملیاتی سیستم.

تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت از نظر مسئولیت:

کنترل کیفیت : کنترل کیفیت معمولا مسئولیت یک تیم خاص است که محصول را برای نقص ها آزمایش می کند.
تضمین کیفیت : هر کس در تیم مربوط به توسعه محصول مسئول تضمین کیفیت است.

تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت از نظر تکنیک های آماری:

کنترل کیفیت : ابزار و تکنیک های آماری برای محصولات تمام شده (خروجی فرآیند) اعمال می شود، آنها به عنوان کنترل کیفیت آماری (SQC) نامیده می شوند و تحت QC قرار می گیرند.
تضمین کیفیت : ابزار و تکنیک های آماری را می توان در QA و QC استفاده کرد. هنگامی که آنها به فرآیند (ورودی فرآیند و پارامترهای عملیاتی) اعمال می شوند، آنها به نام کنترل آماری (SPC) نامیده می شوند؛ و آن بخشی از QA می شود.

تفاوت تضمین کیفیت و کنترل کیفیت از جنبه ابزاری:

کنترل کیفیت یک ابزار اصلاحی و تضمین کیفیت یک ابزار مدیریتی است.


تکیه بر کنترل کیفیت به تنهایی : اشکالاتی در پی دارد از جمله:

  1.  همواره قابلیت کنترل ۱۰۰% اقلام وجود ندارد.
  2. کنترل کیفیت پس از گذر از هر مرحله تولید و یا در انتها قابل انجام است و در این شرایط حتی اگر قادر به جداسازی تمام اقلام معیوب باشیم دیگر دیر است و زمان، مواد و نیروی انسانی تلف شده است.
  3. برخی از آزمون ها از نوع مخرب هستند و هزینه های تست بالاست.

به همین دلایل همواره ریسک عبور محصول نامنطبق از ایستگاههای کنترلی وجود دارد. بنابراین، نیاز به ایجاد و برقراری سیستم هایی جهت ایجاد اطمینان کافی از تطابق محصول خروجی با نیازمندیها محسوس است.


طراحی و بکارگیری فنون پیشگیرانه در چارچوب یک سیستم کیفیت جهت حصول اطمینان و برآورده شدن نیازمندیهای مشتریان=QA تضمین کیفیت

مقاله سیستم های مدیریت کیفیت  (کلیک کنید)



مزایای سیستم های مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت

2 مزیت اصلی دارد: یکی برای شخص (کسی که فنون تضمین کیفیت را یاد می گیرید و دومی برای سازمان)


هیچ چیز مثل قبل نیست، فاکتورها به درستی ثبت نمی‌شوند، درخواست‌های مشتری تکمیل نمی‌شوند و سفارش‌ها به موقع نمی‌رسند. در این موقعیت مشکل، کارمندان شما نیستند. آنها به همان اندازه شما متعهد به دستیابی به هدف سازمان هستند. مشکل این است که شما سیستم‌ سازی  (systemization) نکرده اید و فرآیندهای مستندی برای انجام کارها ندارید، سیستمی که به افراد بگوید دقیقاً چه کاری در چه زمانی و چطور انجام شود!


برای یادگیری هر استانداردی مثل 31000 ،45001 ، 14001 و ... اولین کار یادگیری اصولی و حرفه ای ایزو 9001 که یکی از برجسته‌ترین، اصل ترین و محبوب ترین استاندارد جهان است. و مهم تر از همه پایه و اساس و الگوی تمام استانداردهاست.

یکی‌دیگر از موفق‌ترین نمونه‌های سیستم‌سازی در کسب‌وکار، مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد است.
این مجموعه بزرگ شامل بیش از ۳۶ هزار شعبه در ۱۱۹ کشور دنیا است. هر شعبه از این رستوران، توانایی این را دارد که یک محصول یکسان را مطابق با استانداردهای تعیین شده و خدمات یکسان در سراسر دنیا عرضه کند. فرقی نمی‌کند که این شعبه در کجای دنیا قرار داشته باشد یا چه کسی مدیریت آن را بر عهده داشته باشد، در تمامی شعبه‌ها استانداردهای یکسانی رعایت می‌شود و محصولات و خدمات، کاملاً یکسان است. این سطح از استاندارد بودن محصولات و خدمات چیزی نیست که صرفاً با آموزش به دست آمده باشد بلکه سیستم‌­ها هستند که در مک دونالند نتایج یکسانی را ایجاد می­‌کنند.

نمونه دوم و موفق سیستم سازی: گوگل


بزودی پکیج آموزشی مستر تضمین ارائه خودهد شد و از طریق سایت و پیچ ایستاگرام و تلگرام اطلاع رسانی خواهد شد.


سرفصل های آموزشی مستر تضمین 

  • فصل اول : استاندارد ISO9001
  • فصل دوم : استاندارد بین المللی ISO 45001
  •  فصل سوم: تضمین کیفیت
  •  فصل چهارم: شیوه کاهش خطاهای انسانی
  •  فصل پنجم: عارضه یابی واحدهای صنعتی
  •  فصل ششم: مدیریت و ارزیابی ریسک
  •  فصل هفتم: ایمنی HSE -MS  (سیستم های مدیریتی ایمنی بهداشت و محیط زیست)
  •  فصل هشتم : تجهیزات حفاظت فردی PPE
  • فصل نهم : بازرسی و کنترل کیفیت و کنترل کیفیت آماری
  • فصل دهم: شیوه ممیزی و مستندسازی
  • + هدایای خاص و ویژه
تکنیک های بین المللی ذیل به شما در این پکیج آموزشی تدریس خواهد شد. شامل :
تجزیه و تحلیل استراتژی SWOT
تکنیک ایشی کاوا
طوفان فکری BS
حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن ( روش FMEA)
تکنیک PPE
روش های کنترل کیفیت (ITP - QCP - TPI)
مدل چرخه دمینگ (PDCA)
مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
 ISO9000:2015
ISO45001

HSE - MS
KAIZEN
3M -MUDA
POKA YOKE

شش ‌سیگما (6Sigma)
و ...

مدرس: مرتضی بهمنی (09384963377)

بررسی رزومه و اطلاعاتی در مورد مدرس (کلیک کنید)

ساعت دوره : 40 ساعت معادل ۱۲۰ ساعت دوره حضوری می باشد.
پشتیبانی دوره : یک سال
مشاوره (کوچ تخصصی) و مسیر یابی شغلی به مدت 1 ساعت در پکیج آموزشی تقدیم شما شده است.

کانال تلگرام: Bahmaniie_ir         کانال اینستاگرام: Bahmaniie.ir